DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Yazılım Mühendisliğine Giriş
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SE 105
Güz/Bahar
3
0
3
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere yazılım mühendisliğinin prensipleri hakkında temel bilgileri vermektir. Derste, bir yazılım geliştirme projesinde mevcut olan tüm aşamalar hakkında genel bilgiler verilerek, öğrencinin yazılım geliştirme hakkında genel bir bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mühendislik, yazılım, bilgisayar, ve sistem mühendisliği kavramlarını açıklayabilecektir
  • Yazılımda süreç kavramını ve yazılım süreç modellerini tanımlayabilecektir
  • Yazılım gereksinimlerini seçebilecektir
  • Tasarımı UML ile yapabilecektir
  • Yazılım doğrulama ve geçerliliğin sınanması kavramlarını açıklayabilecektir
Ders Tanımı Bu derste öğrencilere yazılım mühendisliğinin prensipleri hakkında temel bilgiler sunulmakta; soyutlama, problem çözme ve sistem yaklaşımı konuları verilmektedir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Ders kitabı (Bölüm 1)
2 Mühendislik, sistem ve yazılım mühendisliği kavramları Ders kitabı (Bölüm 1)
3 Yazılım süreçleri Ders kitabı (Bölüm 2)
4 Çevik yazılım geliştirme Ders kitabı (Bölüm 3)
5 Gereksinim mühendisliği Ders kitabı (Bölüm 4)
6 Gereksinim mühendisliği Ders kitabı (Bölüm 4)
7 Ara Sınav
8 Sistem modelleme Ders kitabı (Bölüm 5)
9 Sistem modelleme Ders kitabı (Bölüm 5)
10 Mimari tasarım Ders kitabı (Bölüm 6)
11 Tasarım ve gerçekleştirme Ders kitabı (Bölüm 7)
12 Yazılım sınama Ders kitabı (Bölüm 8)
13 Yazılımın evrimi Ders kitabı (Bölüm 9)
14 Yazılım projesi yönetimi Ders kitabı (Bölüm 22)
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı Sommerville, Software Engineering, 10e, Pearson, 2016.
Önerilen Okumalar/Materyaller * Pressman, Software Engineering: A Practitioner\'s Approach, 7e, McGrawHill, 2010. * SWEBOK, Guide to the Software Engineering Body of Knowledge: 2004, IEEE. * Fowler, UML Distilled: A Brief Guide to the Standard Object Modeling Language, 3/e, AddisonWesley, 2004. * Larman, Applying UML and Patterns: An Introduction to ObjectOriented Analysis and Design and Iterative Development, 3/e, Pearson, 2005. * C. Sidney Burrus, What is Engineering?, http://cnx.org/content/m13680/latest/Understanding the Engineering Problem Solving Process, http://www.asme.org/ Education /PreCollege/TeacherResources/StudentReading22.cfm * Richard H.Thayer, Software System Engineering: A Tutorial, April 2002. * F.P. Brooks, Jr , No Silver Bullet: Essence and Accidents of Software Engineering,   Proceedings of the IFIP Tenth World Computing Conference: 10691076, 1986. * European Software Strategy, www.nessieurope.eu, June 2008.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
60
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
13
Final Sınavı
1
20
    Toplam
94

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, Fen Bilimleri, Bilgisayar Bilimleri ve Yazılım Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, Yazılım Mühendisliği problemlerinde kullanır.

X
2

Karmaşık Yazılım Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.

X
3

Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar, gerçekleştirir, sınar, doğrular, raporlar, ölçer ve bakımını yapar; bu amaçla modern yöntemleri uygular.

X
4

Yazılım Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.

X
5

Yazılım Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.

X
6

Yazılım Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.

X
7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

8

Mühendislik ve Yazılım uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik ve yazılım çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

X
9

Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

X
10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Yazılım Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Yazılım Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest